Legyen meg a te akaratod!

250

Film – Sorozat egy napszemüveges és zavart keltő pápáról

Titokzatos, öntörvényű, láncdohányos, és diétás kólát reggelizik: Paolo Sorrentino pápája minden, csak éppen az nem, akit vártunk. Jóképűbbnek tartja magát Jézusnál, ám hírből sem ismeri a megbocsátást, amikor bekerül a Vatikán zárt világába – viszont annál határozottabb elképzelései vannak az egyház megreformálásáról. A nagy szépségért a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjjal jutalmazott olasz rendező legújabb fiktív életrajzi alkotása Az ifjú pápa tíz epizódja. Főhőse nem más, mint az első, mindössze 47 éves amerikai pápa, a XIII. Piusszá avanzsált Lenny Belardo. A férfit éppen kívülállósága miatt választották meg a katolikus egyház fejének a bíborosok, mert azt hitték, könnyen irányíthatják majd. Nagyobbat azonban nem is tévedhettek volna: a történet egyik fő csapásvonala az új pápa környezetével való szembeszegülése.

„Mindig képes voltam összezavarni az embereket, hogy ne tudják, mi van a fejemben” – Pius bosszúálló, önkényeskedő akarnok, aki megfoghatatlan elvek és erkölcs mentén működik. Sok ellenszenves tulajdonsága mellett viszont vonzó, finom humorú, vibráló személyiség, aki roppant szórakoztatóan és intelligens módon csinál bolondot bárkiből. A kíméletlen felszín mély belső konfliktust rejt: a pápa ugyanis kételkedik saját hitében, bizonytalanságát pedig a hívekre vetíti, őket vádolja azzal, hogy eltávolodtak Istentől. Sorrentinótól nem egy forradalmat elindító, az egyház konzervativizmusát kifigurázó ifjú pápát kapunk, hanem olyat, aki vissza akar térni a gyökerekhez, a régi működéshez, aki elzárkózik a hívek, a külvilág elől, aki betiltja az abortuszt, és elutasítja a homoszexualitást. Egy pápát, aki mindazonáltal esendő, és képtelen túllépni azon, hogy szülei gyermekkorában minden magyarázat nélkül elhagyták őt, és Mary nővér (a nagyon jó Diane Keaton) gondjaira bízták.

Jude Law, a filmsorozat címszereplője velencei forgatáson. Vissza a gyökerekhez?

Forrás: Reuters

Jude Law, a filmsorozat címszereplője velencei forgatáson. Vissza a gyökerekhez?

A hibátlan amerikai akcentussal játszó brit Jude Law élete alakítását nyújtja a rocksztárszerepben tetszelgő egyházfővé lett, árva Lennyként, a sok érdekes figura közül pedig kiemelkedik a Napoli-drukker, okostelefont nyomkodó Voiello bíboros (Silvio Orlando) karaktere. A Vatikán államtitkára, miután ráébred, hogy Pius mekkora veszélyt jelent az egyházra nézve, folyamatosan meg akarja buktatni, néha viszont mégis nagyszerűen megértik egymást. Fontos szerepet kapott James Cromwell is, aki Lenny egykori mentorát, tanárát és apafiguráját, majd vetélytársát alakítja, illetve a pápa későbbi bizalmasa, az alkoholproblémákkal küzdő Gutierrez bíboros (Javier Cámara), akit később az egyházfő pedofilbotrány felgöngyölítésére küld el az Egyesült Államokba.

A Paolo Sorrentino által írt, különösen erős párbeszédek és monológok a tévésorozatokban ugyancsak szokatlan, kockáról kockára megkomponált képi orgiához mélységet adnak – és noha a Sixtus-kápolna vagy a Szent Péter-bazilika belső terei már önmagukban lenyűgözőek, a rendező nem rest humort vinni az ábrázolásba. Így amikor például a szentatya a bíborosoknak tartandó beszédjére készülve öltözködik, az „I’m sexy and I know it” (Szexi vagyok, és ezt tudom is) című diszkózene hangzik fel, az idős Mary nővér pedig olyan pólóban alszik, amelyen az áll: „Szűz vagyok, de ez régi póló”, az apácák a kertben fociznak, a pápa pedig folyamatosan napszemüvegben dohányzik.

A rendező elkerüli a vontatott bölcselkedést, de tartogat nagy adag líraiságot és érzékeny, drámai pillanatokat is. A néző rejtélyes világ mögé nyer betekintést, a történet mélyrétegei pedig általános emberi kérdések közé vezetnek hatalomról, hitről, emberi mozgatórugókról és kitörési pontokról. Az ifjú pápa minőségben egyszerre iskolázza le a film- és reklámipart, valamint végleg bebizonyítja, hogy a tévé és a mozi között ledőlt minden határ. Olyan összeurópai szuperprodukció, amelyet nagy formátumú, szerzői filmes hozott létre; talán David Lynch Twin Peakséhez lehetne hasonlítani, ami filmtörténeti jelentőségét illeti. Nem adja könnyen magát. Lassú tempójú, és telis-tele van szimbolikus utalásokkal – ám könnyen lehet, hogy korszakos jelentőségű sorozat.

(Az ifjú pápa, HBO, 2016. Rendezte: Paolo Sorrentino)

Terján Dóra – www.magyaridok.hu

Tisztelt olvasók!

Legyenek olyan kedvesek és támogassák "lájkukkal" a Cultissimo facebook oldalát, a következő címen: https://www.facebook.com/Cultissimomagazin - Minden "lájk számít, segíti a magazin működését!

Köszönettel és barátsággal!

www.cultissimo.hu