Külcsín a belbecshez – milyen is egy jó borcímke?

305

Fiatal grafikusok és borászok közös gondolkodását segíti a Hybridart Management által kiírt Cégér – A jó bornak tervezz címkét alkotói pályázat.

A szép borcégéreket divatba hozó pályázatot a Hybridart Management még augusztusban írta ki a Forum Hungaricum Nonprofit Kft.-vel és a Design Terminállal közösen. A pályáztatók munkáját a Central European Wine Institute munkatársa, Toronyi Zsuzsa segítette. Az első körben beérkezett 225 mű közül egy szakmai grémium – Ács Zoltán, a Design Terminál kreatív igazgatója, Auth Attila és Lelkes László, tervezőgrafikusok, a Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) adjunktusai, Balla Dóra tervezőgrafikus, a MOME egyetemi adjunktusa, Benkő Zoltán gasztronómiai szakértő, Fabricius Gábor, a Hello Republic kreatív igazgatója, ifj. Figula Mihály borász, Ipacs Géza grafikus, Németh Ágnes, a VinCe Magazin főszerkesztője, Rókusfalvy Pál borász, az etyeki Kezes-lábos fesztivál szervezője, Tálos Attila, a Bortársaság tulajdonosa és ügyvezető igazgatója valamint Tiffán Zsolt – választotta ki azt a tíz grafikust, aki lehetőséget kapott, hogy egy-egy pincészet borának címkéjét megtervezze.

Szendeff Lőrinc munkája

Fotó: Hybridart Managment

Az értékelésnél alapvető szempont volt  grafikai minőség, a bor, mint termékkategória vizuális megértése, az ötlet és a címke vizuális világának eredetisége, a termék pozicionálása, illetve az, hogy mennyire sikerült a pályázóknak megragadni a bor lényegét. A hazai borvidékekről, különböző termőterületekről, különböző pincészeteket és borfajtákat választottak be a második fordulóba.

– A borászokkal való együttműködés egyúttal kiváló lehetőség a pályakezdő grafikusok bemutatkozására, szakmai portfóliójuk bővítésére, a borászok pedig ingyenesen használhatják az elkészült terveket, ami nem elhanyagolható tényező, tekintve, hogy egy bor arculatának megtervezése és kivitelezése kemény pénzeket kóstál. A program nem titkolt célja, hogy lehetőség szerint tovább folytatódjon az együttműködés – fogalmazott Erdélyi Szabolcs, a Hybridart vezetője. Szerinte bármennyit fejlődött is az elmúlt években a hazai borkultúra, bármennyire kezdik visszanyerni egykori renoméjukat a magyar borvidékek, külföldön még mindig csak egy szűk réteg ismeri a hazai, magas minőségű termékeket. Ebben, Szabolcs szerint, nem kis szerepe van a kidolgozott marketingstratégia hiányának. Sok esetben szerinte pedig a külcsín köszönő viszonyban sincs a beltartalommal.

Erdélyi Szabolcs, a Hybridart vezetője

Fotó: Hybridart Managment

– A Közigazgatási Minisztérium háttérintézményeként nagyon fontosnak tartjuk a kreatív ipar és tervezők támogatását, a magyar értékek felmutatását. Ez a pályázat, mint például a Gombold újra! Divat a magyar is, újabb terepet ad az innovatív alkotóknak a megmutatkozásra. A magyar gazdaság két fontos iparága találkozhat, kerülhet közelebb ennek révén egymáshoz. A fiatal magyar borászok vizuális megjelenését, és eladhatóságának javítását segíti ez a pályázat – hangsúlyozta Teszári Nóra, a Forum Hungaricum szóvivője is a pályázattal kapcsolatban.

Szőke Gergely munkája

Fotó: Hybridart Managment

A végső párosításban Bogányi Gergely a Csetvei Pince, Gilányi Nóra a Centurio Borház, Győri Zsolt a Vincellér-ház, José Simon a Heimann Családi Birtok, Kiss Miklós a Pastor Pince, Kiss Zsombor a Borbély Családi Pincészet , Kovács Attila a Hagymási Pincészet, Szendeff Lőrinc a Vayi Borászat, Szőke Gergely a Bock Pince Panzió Étterem, a Hidden Characters (Nagy Dániel, Orbán Péter) pedig a Hernyák Birtok egy-egy borához készített címkét. A továbbjutott grafikusok, hogy minél szakavatottabban közelítsenek a témához egy napos intenzív bortanfolyamon is részt vettek, ellátogattak az adott borászatba, ahol több napot is eltöltöttek. Megértették, hogy mit is jelent bort készíteni, hogy mit gondol a borász önmagáról, a boráról. Talán tudatosult bennünk, személyes, érzékeny karakterű termékről van szó, amit nem lehet a megszokott módon kezelni.

Győri Zsolt munkája

Fotó: Hybridart Managment

A munkák közül a múlt héten a zsűri kiválasztotta a győztes címkéket. A nyertes cégér megalkotója egymillió forintos díjazásban részesül. A Cégér a jó bornak! facebook oldalán a hét közepétől azonban a közönség is szavazhat a neki legjobban tetsző vizuális anyagra. Az elismeréseket Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes adja át majd át október 27-én az Akvárium Klubban.

Október 26-28. között szintén ugyanitt a Gasztrozsibongáson kiállítják a legjobb címketerveket, a pincészetek mellett pedig a zöldterületre kitelepül a főváros néhány fine dining étterme, mások mellett a Baldaszti’s Grand, a Sarki Fűszeres, a Laci! Pecsenye? és a Spicc is. A tíz bort, a címketerveket valamint az alkotási folyamatot dokumentáló kiállítási anyagot a későbbiekben bemutatják a Millenárison november elején nyíló Art Marketen, majd a jövő év elejétől a római, berlini és párizsi magyar intézetekben is kiállítják őket.

Gillányi Nóra munkája

Fotó: Hybridart Managment

mno.hu – Dizájn – Son

Tisztelt olvasók!

Legyenek olyan kedvesek és támogassák "lájkukkal" a Cultissimo facebook oldalát, a következő címen: https://www.facebook.com/Cultissimomagazin - Minden "lájk számít, segíti a magazin működését!

Köszönettel és barátsággal!

www.cultissimo.hu