Az első drótkötélpálya Magyarországon

254

Magyarország első drótkötélpályája 1884 májusában készült el Hunyad megyében. A kötélpálya 33 km(!) hosszú volt, faszenet és vasércet szállítottak rajta.

A pályát négy gőzgép hajtotta, a lejtése 727 méter volt. A kötélzet minden 40 másodpercben továbbított egy kosarat. A tíz órás munkaidő alatt naponta 900 kosár (120 tonna érc + ezer liter faszén) érkezett be a vajdahunyadi vasgyárba. A kosarak egyharmada faszénnel, a többi vasérccel volt megpakolva.

A drótkötélpálya áráról három adatot (531, 560, 597 ezer forint) is találtam, hogy melyik a helyes azt nem tudom. De végül is mindegy: a beruházás költsége mai szemmel nézve nem tűnik irreálisan magasnak, bár a tervezett költségeket meghaladta.

drotkotelpalya_vajdahunyad

Merre vezették a drótkötélpályát? Az alábbi térkép megmutatja.

kotelpalya_hunyadmegye.jpg

A  drótkötélpálya Vadudobri szénégető telepét kötötte össze a gyalári vasércbányával és a vajdahunyadi vasgyárral. Vadudobri és Gyalár közötti szakaszon kizárólag faszén utazott. A gyalári bányászat felfutása miatt 1895-ben Gyalár-Vajdahunyad között a régi drótkötélpályával párhuzamosan egy második pályát is felépítettek.

A drótkötélpálya működtetése és fenntartása – mai szemmel nézve – roppant élőmunkaigényes volt. Gyaláron például 800 munkás foglalkozott a fejtéssel, a kötélpályán ugyanakkor háromszázan dolgoztak.

Az első drótkötélpályával a hazai nagyközönség az 1885-ös országos kiállításon ismerkedhetett meg. A kiállításban egy működő modellt állítottak ki, amely részletesen elmagyarázta a drótkötélpálya működési elvét. Hogy mi lett ezzel a modellell? Igyekeztem kideríteni, sajnos eredmény nélkül.

 Itt a vége, fuss el véle.

Forrás: timelord.blog.hu

Tisztelt olvasók!

Legyenek olyan kedvesek és támogassák "lájkukkal" a Cultissimo facebook oldalát, a következő címen: https://www.facebook.com/Cultissimomagazin - Minden "lájk számít, segíti a magazin működését!

Köszönettel és barátsággal!

www.cultissimo.hu