Szépművészeti: amikor a pucér nő a festményről eléd áll

256

Megelevenednek a Szépművészeti Múzeum festményei: színházi előadásokba költözött történetek várják november végéig a Ganymed Goes Europe nevet viselő programsorozat látogatóit. Tizenkét remekmű, tizenkét kortárs magyar író szövege, tizenkét alakítás.

A múzeumlátogatás maga is teátrális gesztusok sorozata: az ember suttogva, megilletődve áll a képek előtt, magában azt számolgatva, hány perc néma önmaga elé meredés után tűnik komoly műélvezőnek. Pedig a kiállítótér ennél több drámát kínál: minden egyes festmény, minden olajba merevedett mozdulat és tekintet ezernyi történetet rejt. Történetmesélős, felszabadító erejű közös játékra és élményre csábít most a Szépművészeti Múzeum új programsorozata is. A Ganymed Goes Europe nevet viselő, sajátos összművészeti esemény Bécs és Wroclaw után jutott el Budapestre. A projekt lényege, hogy tizenkét író tizenkét, általa kiválasztott festményt bír szóra, és az általuk előadott szövegeket tizenkét színész adja elő Jacqueline Kornmüller rendezésében, egyetlen este során többször is egymás után.

 

Tanulság, hogy a rövid, feszesre megírt szövegek jobban megéltek ebben a sajátos közegben. Szécsi Noémi Matteo di Giovanni A megnyúzott Bertalan apostol című képére írt szövege (A szent bőrtelen) például remek monológ a hatalomról és az emberi természetről, ám ilyen sajátos körülmények között előadva – a pokrócba, vagyis saját bőrébe burkolt, azt levető színész magánszámaként – többször is lendületét veszti. Dragomán György Adrenalin című írása Herkules alakját helyezi mai környezetbe és egy családi konfliktus közepébe. A kiégett testépítő kirohanása – amit női partnerének címez és amit a közös kutya tartása körül csomósodó feszültség vált ki – helyenként kimondottan vicces, de egy ponton túl egyre többször törik meg az előadás íve.

Gryllus Dorka
Gryllus Dorka
Fotó:Helmut Wimmer/Szépművészeti Múzeum

A térkihasználás kulcskérdésnek látszik: azok az előadások kimondottan emlékezetesek, ahol a színészek képesek belakni a Szépművészeti kínálta tereket. Ennek legjobb példája – és egyben a legemlékezetesebb produkció – a Terézia Mora által Anthony Van Dyck Házaspár képmása című festményére írt jelenet Udvaros Dorottya előadásában, aki megrendítő hitelességgel varázsolja elénk egy emlékeibe kapaszkodó idős asszony érzelmes visszaemlékezését, miközben a terem többi festményét is képes bevonni erőteljes játékába.

Előadások:

1. MAREK BIEŃCZYK: EGY ALVÓ CSALÁD
Kép: RÓMÁBAN MŰKÖDŐ FESTŐ 1620 KÖRÜL – Alvó lány
BÍRÓ KRISZTA előadásában
2. DRAGOMÁN GYÖRGY: ADRENALIN
Kép: JACOPO TINTORETTO – Herkules kitaszítja a faunt Omphale ágyából
SZIKSZAI RÉMUSZ előadásában
3. SZÉCSI NOÉMI: A SZENT BŐRTELEN
Kép: MATTEO DI GIOVANNI – A megnyúzott Bertalan apostol
DIÓSSI GÁBOR előadásában
4. ESTERHÁZY PÉTER: A HIRTELEN BARÁTSÁG
Kép: FRANCISCO DE GOYA – José Antonio Marqués de Caballero képmása
KULKA JÁNOS előadásában
5. DARVASI LÁSZLÓ: A BIKA FARKA
Kép: FRANCISCO DE GOYA – A korsós lány
GRYLLUS DORKA előadásában
6. GRECSÓ KRISZTIÁN: MAGÁNJÉZUS
Kép: FRANCISCO DE HERRERA –
Szent József a gyermek Jézussal
TAKÁTSY PÉTER előadásában
7. TERÉZIA MORA: Utolsó napjaink emlékére, szerelemmel
Kép: ANTHONY VAN DYCK – Házaspár képmása
UDVAROS DOROTTYA előadásában
8. THOMAS GLAVINIC: MEZÍTELENÜL
Kép: HANS BALDUNG GRIEN – Éva
HAY ANNA előadásában
9. VAJDA MIKLÓS: NOÉ GALAMBJA
Kép: IFJ. JAN BRUEGHEL – Noé bárkája
HEGEDŰS D. GÉZA előadásában
10. ERDŐS VIRÁG: TÉLI TÁJ KORCSOLYÁZÓKKAL
Kép: HENDRICK AVERCAMP – Téli táj korcsolyázókkal
FÁTYOL HERMINA előadásában
11. TÓTH KRISZTINA: A TÜKÖR
Kép: JAN KUPEZKY – Művész és családja
TERHES SÁNDOR előadásában
12. SZVOREN EDINA: CSÓNAKBAN
Kép: LEO PUTZ – Csónakban
SZÉKELY ROZÁLIA előadásában

Premier: 2013. szeptember 26. (csütörtök) 19.00–22.00

További előadások:

október 3. (csütörtök) 19.00–22.00
október 17. (csütörtök) 19.00–22.00
október 31. (csütörtök) 19.00–22.00
november 7. (csütörtök) 19.00–22.00
november 21. (csütörtök) 19.00–22.00
november 28. (csütörtök) 19.00–22.00

Produkciós vezető: Peter Wolf

Rendező: Jacqueline Kornmüller
A rendező munkatársa: Néder Panni
Fotó: Helmut Wimmer
Jelmez: Heide Kastler
Produkciós munkatársak (Szépművészeti Múzeum): Csiszár Kinga, Kovács Zsuzsanna, Pénzes Boróka, Schlett Anna
Projekt menedzsment: Katharina Boesch, Alexandra Feichtner (section.a)
Grafikai munkák: Larissa Czerny

Darvasi László

Dragomán György

Erdős Virág

Esterházy Péter

Grecsó Krisztián

Marek Bienczyk

Szécsi Noémi

Szvoren Edina

Terézia Mora

Thomas Glavinic

Tóth Krisztina


Vajda Miklós

Persze a húzónevek is számítanak: Esterházy Péter – szellemes, bár túl sok meglepetést nem okozó – szövegét Kulka János tolmácsolta lelkes és népes közönség előtt. A Ganymed csúcspontjai közé tartozik a Thomas Glavinic Mezítelenül című szövegére épülő előadás. A sajtóban már így is híre ment: pucér nő fogadja a nézőt ezt a darabot megnézve. Ám a bugyuta pironkodásnak nincs itt helye: a műalkotásra szegezett tekintetről szóló eszmefuttatás Hay Anna szuggesztív előadásában voltaképpen vallomás a művészet erejéről. Mit látunk egy pucér női testre nézve? Nyakat, mellet, szeméremajkat? Mennyire más ez a látás, ha ez a pucér test egy képen látható? A monológ kérdések sora, olyanoké, amiket minden múzeumlátogatónak érdemes magában feltenni.

A nevetésre, meghatódásra és érzéki élmények egész sorára alkalmat kínáló vállalkozás persze gyengébb pillanatokat, sikerületlenebb együttműködéseket is tartogat – Szvoren Edina lírai szövege például szinte elvész a hangzavarban –, de önmagában a Ganymed remek lehetőség arra, hogy a néző újszerűen intim viszonyba kerüljön a képzőművészettel. És ki tudja, legközelebb a kiállítótermek templomi csendjében maga is történeteket fog keresni a súlyos képkeretek keretezte színpadokon.

mno.hu – thy

Tisztelt olvasók!

Legyenek olyan kedvesek és támogassák "lájkukkal" a Cultissimo facebook oldalát, a következő címen: https://www.facebook.com/Cultissimomagazin - Minden "lájk számít, segíti a magazin működését!

Köszönettel és barátsággal!

www.cultissimo.hu