Kezdőlap KIÁLLÍTÁS Párhuzamos avantgárd

Párhuzamos avantgárd

259

 mely az egyedülálló Pécsi Műhely csoport alkotóinak munkáit vonultatja fel és olyan élményt nyújt, amit vétek kihagyni. Dr. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár június 19-én járta be a múzeum két szintjét is betöltő tárlatot, ahol a következőképpen fogalmazott: „hatalmas ereje van”.

A Pécsi Műhely csoport egyedülálló a hazai neoavantgárd művészet történetében. Bár nevüket egy középkori pécsi kőfaragó-műhelyből eredeztették, tevékenységük egyáltalán nem a hagyományos képzőművészeti műfajok irányából határolható be. A csoport a hatvanas évek végén alakult meg a neokonstruktivista, geometrikus festő és művészetpedagógus, a 2014-ben elhunyt Lantos Ferenc tanítványaiból. Ficzek Ferenc, Halász Károly, Kismányoky Károly, Pinczehelyi Sándor és Szijártó Kálmán alkották ezt a fantasztikus művészeti tevékenységet végző csoportot. A Párhuzamos avantgárd – Pécsi Műhely 1968 – 1980 című kiállítás az ő munkáikat mutatja be, méghozzá olyan teljességben és elrendezésben, melynek tényleg hatalmas ereje van.

A tárlat egy eddig kevéssé feldolgozott, a hazai művészeti közeg perifériáján működő művészcsoport tevékenységét és jelentőségét mutatja be, ez pedig – ahogy dr. Hoppál Péter is megfogalmazta – kivételesen fontos, hiszen kiemelt figyelmet kell szentelni annak, hogy a Pécsi Műhely és a hozzá hasonlóan páratlan, ám perifériára szorult művészcsoportok is bekerüljenek a művészeti kánonba. A tárlat valóban letaglózó, hiszen betekintést enged a Pécsi Műhely alkotóinak tevékenységébe, akik a hazai konstruktivista és avantgárd hagyományok megújításán, új vizuális nyelv, új vizuális kultúra megalapozásán munkálkodtak. Ez azt jelenti, hogy a válogatás amellett, hogy felsorakoztatja a csoport tagjainak jelentős műveit, nagy hangsúlyt fektet az archív anyagok, kiállítási katalógusok, levelezések, reflexiók bemutatására, valamint a műhelytagok közötti együttműködések megjelenítésére is, így hozva őket közelebb a látogatókhoz.

A Pécsi Műhely korai időszakát a geometrikus művek jellemzik: a papír és táblaképek mellett megjelenik a sokszorosító grafika és a tűzzománc is. Ezen alkotások egy hatalmas termet töltenek be, melyet dr. Hoppál Péter „csodateremnek” nevezett a bejárás során. A csoport tagjai azonban nem elégedtek meg azokkal a csodás geometrikus alkotásokkal, melyeket készítettek, és nem hagytak fel a kísérletezéssel, sőt: 1970 és 1971 között tizenkilenc, kuriózumszámba menő land art akciót valósítottak meg Pécs környékén. Ezek a tájkísérletek szorosan kapcsolódnak az ekkoriban a nemzetközi színtéren kibontakozó természetművészeti irányzatokhoz és olyan nézőpontból mutatják meg a várost, ahonnan az ember nem szemlélné. Ezt városmarketingnek is tekinthetjük – fogalmazta meg a terembe lépve dr. Fabényi Júlia Németh Lajos-díjas magyar művészettörténész, a Ludwig Múzeum igazgatója, aki arra is rámutatott: még sehol sem volt látható ilyen részletességben a Pécsi Műhely alkotóinak munkássága. Erről nemcsak a művektől roskadozó falak tanúskodtak, hanem az is, hogy a tárlat csak két szinten fért el.

A kronologikus sorrendet követő kiállításon végig haladva tökéletesen kirajzolódott, hogy az 1971-es évet követő időszakban a Pécsi Műhely tagjai egyre hangsúlyosabb és aktuálisabb kérdésekkel kezdtek el foglalkozni: a művészeti nyelv megújítása, a művészet intézményi problémái, illetve a társadalmi-politikai szimbólumképzés és annak dekonstrukciója jelenik meg ezen időszakban készült műveiken – mondta el Doboviczki Attila kurátor. A Párhuzamos avantgárd – Pécsi Műhely 1968 – 1980 termeiben emellett arra is találunk ékes példákat, miképpen éltek az alkotók a fejlődő technika adta lehetőségekkel, és hogyan alakították át például egy televízió képernyőjét olyan tükörré, melybe a Kádár-kornak kellett (volna) belenéznie.

Aki még nem tette, mindenképpen látogasson el a Párhuzamos avantgárd – Pécsi Műhely 1968 – 1980 című kiállításra, mely a múltba utaztatja a látogatókat, felnyitja a szemüket és hihetetlen erővel varázsolja el őket.

A kiállítás június 25-éig tekinthető meg a Ludwig Múzeumban.

Tóth Eszter

Fotó: Csákvári Zsigmond

www.kultura.hu