Magyar világmárka született rekordidő alatt

329

Bohony Beatrix és Zöld László önerőből világszínvonalú játékmárkát épített fel két év leforgása alatt. A Marbushka Játékmanufaktúra termékeinek senki nem tud ellenállni.

A Marbushka Játékmanufaktúra vezetői – Bohony Beatrix és Zöld László – az iparművészeti egyetem elvégzése után rögtön fejest ugrottak a szakmába: a házaspár saját grafikai stúdiót alapított, főleg reklámgrafikával és divatfotózással foglalkoztak. Beatrix szíve mélyén azonban mindig is illusztrátorként szeretett volna dolgozni. Kislányuk, Bojána születése után éjszakánként gyermekének festette meg a családdá válás folyamatát. Ahogy Bojka nőtt, úgy kezdték a képeket felváltani a saját készítésű játékok.

Fotó: Székelyhidi Balázs

Az első ilyen a most is kapható Madárfogó kezdetleges változata volt, amely Bojka ovis szerelmének élményét örökíti meg. Nemcsak a kislány, de az ismerősök is teljesen oda voltak kézi munkával készített játékért. A Madárfogó pillanatok alatt igazi rajongótábort szerzett magának. Ez adta meg nekik a lökést, hogy professzionális szinten kezdjenek játékokat tervezni, 2010-ben végleg elbúcsúztak a tervezőgrafikai munkától, és megalapították a Marbushkát.

– Szülőként nem tudtunk azonosulni az uniformizált slágerjátékok alacsony minőségével, értékrendjével. A gyermekeket körülvevő tárgyi kultúra legalább olyan meghatározó, mint az értelmi fejlődésüket segítő nevelés. Próbaképp megalkottuk saját változatainkat egy emberközelibb értékrend szerint – mondja Beatrix.

Fotó: Székelyhidi Balázs

Az indulás óta családi munkamegosztásban működnek: Beatrix találja ki a játékokhoz tartozó mesés történetet, készíti el az illusztrációkat, tervezi meg a dobozt és a játék minden kellékét. László felel a gyártásért, és ő felügyeli a kivitelezést, kislányuk, Bojána pedig erőt és inspirációt ad. A nyomdai és famunkákat leszámítva a szülők ketten viszik a vállukon a cég ügyeit: maguk irányítják a webshopot, vezetik a blogot, ketten végzik a forgalmazást, a marketingmunkát, a készletnyilvántartást és mindent egyebet is, ami a fenntartással együtt jár.

A Marbushka Játékmanufaktúra tizenöt játékkal indult világhódító útjára két évvel ezelőtt, mára ez a duplájára nőtt. Az állhatatos munka pedig nem várt sikert eredményezett: néhány hónap alatt rengeteg külföldi megrendelőre tettek szert. Nem tudták a kívánt keretek között tartani a Marbushkát, mivel egyre nagyobb az igény a játékokra, folyamatosan válaszút elé állítja őket a piac.

Fotó: Székelyhidi Balázs

– A forgalmazók figyelik egymás lépéseit. Ennek köszönhetően a Marbushka lassan, hálószerűen terjeszkedett a világban: ma már Európa számos országában, de már Ausztráliában is lehet kapni a játékainkat. Főként táblajátékok alkotják a kínálatukat, de készítenek puzzle-t, memóriajátékokat, és az utóbbi időben fajátékokkal és színezőfüzettel is előrukkoltak.

Tudatos tervezőkről van szó: Beatrix törekszik arra, hogy a játékok képi világa a visszafogott megjelenés mellett sokszínű legyen. A vizualitás mellett szintén elsődleges szempont számukra, hogy a játékok természetes anyagokból készüljenek, és az előállításuk is a lehető legkisebb környezeti terheléssel járjon. Két-négy személyre készült, viszonylag rövid játékidejű társasokat készítenek. A képi világgal és a játékok kalandosságával szeretnék a szülőket közös időtöltésre csábítani a gyerekekkel. Épp ezért ezek a játékok nem is a versenyzésről szólnak, hanem az együtt töltött pillanatok szépségéről.

Fotó: Székelyhidi Balázs

– Nagyon fontos szerepe van a közös együttléteknek egy család életében. Ilyenkor a  játék lehet a „közös nyelv”. Társasozás közben sok olyan szituáció adódik, amely a hétköznapokban rejtve maradhat, és egy-egy játék során sok olyan tulajdonságát is megismerhetjük a másiknak, amely a hétköznapokban nem érezhető – véli Beatrix. A házaspár a saját történeteken és kedvenc meséken kívül számos helyről nyer ihletet: a Grand Prix szereplői például az 1920-as évek nagy autóversenyzőinek neveit idézik, az automobilok a kor neves márkái alapján születtek meg. Legújabb társasjátékuk, a Full Moon Circus képi világát pedig Ray Bradbury egyik könyve, A gonosz lélek közeleg ihlette. A meghökkentő, mégis elkápráztató illusztrációk a cirkusz rejtett világba kalauzolják a játékosokat. Az irigy mágus magának akarja a dicsőséget, mágiával próbálja megakadályozni, hogy bárki színpadra léphessen. A tervezése során született illusztrációkból készült egy sorozat is, amelyet szintén meg lehet vásárolni a honlapon működő webshopban. A Marbushka termékeit emellett kizárólag olyan boltokban lehet megtalálni, amelyek válogatott, kiváló minőségű termékeket kínálnak.

Fotó: Székelyhidi Balázs

– A reklámnak elképesztő szemléletformáló szerepe van: sok szülő, és ezáltal a gyerekek is csak azokat a játékokat ismerik, amelyeket a tévéből, újságokból viszontlát. Keveseknek van arra ideje, hogy feltérképezzék, mi van ezen kívül. A mi játékaink híre itthon leginkább szájról szájra, fórumról fórumra terjed a kisgyermekes családok körében.

A játékok közül sokáig Az elveszett nyakék volt a legnépszerűbb a vásárlók körében, de a Grand Prix megjelenése után egy szempillantás alatt vette le a lábáról a gyerekeket, a Full Moon Cirkusz pedig a várakozásukat fölülmúlva debütált pár hete. De nemcsak a gyerekeket, a felnőtteket is megbabonázza a Marbushka csodavilága.

mno.hu  – son

Tisztelt olvasók!

Legyenek olyan kedvesek és támogassák "lájkukkal" a Cultissimo facebook oldalát, a következő címen: https://www.facebook.com/Cultissimomagazin - Minden "lájk számít, segíti a magazin működését!

Köszönettel és barátsággal!

www.cultissimo.hu